2017. júl 23.

10 érdekesség a budapesti világörökségi járműről

írta: hetvennyolcastroli
10 érdekesség a budapesti világörökségi járműről

Budapest több különleges közlekedési eszközzel is büszkélkedhet. Korábban már bemutattuk a FOGASKEREKŰT és a LIBEGŐT is, most pedig a Siklót vesszük górcső alát. A Clark Ádám térről induló, a Szent György térre vezető Budavári Sikló minden kétséget kizáróan az egyik legnépszerűbb módja a Budai Vár megközelítésének. Sorozatunk korábbi cikkeihez hasonlóan ezúttal is tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a különleges vasútról.

siklo3.jpg

1. Széchenyi István fiának, Ödönnek a kezdeményezésére építették 1868 és 1870 között a lyon-i kötélvasút mintájára. A ritkaságnak számító siklóvasutat Wohlfahrt Henrik tervezte.

2. Korábbi neve Budai Hegypálya volt, eredetileg gőzhajtással működött és átadásakor a második ilyen jellegű vasút volt a kontinensen.

3. A pályája 95 méter, ez alatt nagyságrendileg 50 méteres szintkülönbséget tesz meg.

4. A Sikló kocsijai - Margit és Gellért - ingajelleggel működnek, tehát míg az egyik kocsi felfelé, addig a másik lefelé halad. Egyszerre 24 utast tud szállítani a Budai Várba, illetve vissza a Clark Ádám térre

siklo2.jpg

5. A normál nyomtávolságú Sikló 3 km/órás sebességgel tudna közlekedni, a valóságban azonban 1,5 km/órával halad.

6. A második világháború a Budavári Siklót sem kímélte. Egy találat megsemmisítette a Szent György téren álló épületet és a benne álló kocsit. Ezt követően közel negyven évig nem üzemelt.

7. Egyes tervek szerint a Budavári Sikló helyére a hatvanas években mozgólépcsőt építettek volna, az ötlet azonban szerencsére nem valósult meg. 

8. 1985-ben teljes rekonstrukción esett át, villanymotoros meghajtást kapott. A Fortepan archív felvételein jól látható, miként zajlottak a helyreállítási munkálatok.

siklo_haboru.jpg

siklo_haboru2.jpg

siklo_ujjaepites.jpg

9. A gépészet korábban a Clark Ádám téri alsó állomáson volt megtalálható egy impozáns indítócsarnokban, a rekonstrukciót követően azonban a felső állomás alá került. Végül 1986. június 4-én újra birtokukba vehették mind a budapestiek, mind pedig a turisták a Budavári Siklót.

siklo_1.jpg

10. A Budavári Sikló a világörökség része, mivel 1987 óta az UNESCO listájában is szerepel, mint Budapest Duna-parti látképének szerves része.

Ha tetszett a cikk, nyomjatok egy lájkot, kövessetek a facebook-on és az instagram-on! Valami elkerülte a figyelmünket a Budavári Siklóval kapcsolatban? Írd meg nekünk kommentben vagy a tripsinthecity@gmail.com e-mail címre.

Eszter

Fotó: budapest.com és magyarorszagom.hu

Szólj hozzá

jármű