5 érdekesség, amit biztosan nem tudtál a fogaskerekűről
A fővárosban több olyan különleges közlekedési eszköz is segíti az utazásunkat, amelyek Európában is ritkaságnak számítanak. Ilyen például a fogaskerekű is. Összegyűjtöttünk öt érdekességet, amit biztosan nem tudtál a Városmajorból induló járatról.
1. Közel 150 éve közlekedik
A fogaskerekű, vagy teljes nevén Budapesti Fogaskerekű vasút 1874. június 24-én indult el első útjára, így a főváros egyik legrégebbi tömegközlekedési eszközének tekinthető. Az Európában harmadikként elkészülő fogaskerekű a svájci hegyi vasutak mintájára épült, kezdetben még a végállomás váróhelyisége is egy alpesi vendégházra hasonlított. A fa szerkezetű építmény sajnos a világháború során teljesen megsemmisült.
2. Szélsebes tempó
Már ami a kiépítését illeti. Az első szakasza ugyanis kevesebb, mint egy év alatt készült el. Egy bázeli székhelyű vasútépítő társaság 1873-ban kérelmezte a fogaskerekű kiépítését, s miután még abban az évben, július 3-án megkapták rá az engedélyt munkához is láttak, hogy aztán 1874. június 24-én, délután 4 órakor elinduljon az első szerelvény a Svábhegyre.
3. Ecce homo
Így hívták a fogaskerekű építése idején a Városmajort, azt a területet, ahol nem csak a fogaskerekű végállomását alakították ki, hanem a hozzá tartozó üzemi telepet és a kocsi színt is. A kezdeti időszakban három gőzmozdony látta el a feladatát a hozzájuk tartozó összesen tíz személyszállító kocsival és két teherkocsival együtt. Ezek a gőzmozdonyok nagyságrendileg 12 km/órás sebességgel tudtak közlekedni, lejtmenetben azonban biztonsági okokból 7,2 km/órában határozták meg a maximális sebességét.
4. "Meredek úton a csillagok felé"
Ez volt a szlogenje a fogaskerekűnek, az idézet latin változata, a "Per ardua ad astra" felirat a később megsemmisülő indóház homlokzatán is olvasható volt.
5. A favázas személykocsi ma nosztalgiajárat
A kezdeti időszakban favázas személykocsik szállították a Svábhegyre az utasokat, melyekben kilenc üléssor volt található, hat-hat üléssel. Ezek közül a különleges személykocsik közül csupán egy maradt fenn, melyet teljesen felújítottak, s napjainkban is nosztalgiajáratként időnként újra munkába áll.
Ha tetszett a cikk, nyomjatok egy lájkot, kövessetek a facebook-on és az instagram-on! Valami elkerülte a figyelmünket a Fogaskerekűvel kapcsolatban? Írd meg nekünk kommentben vagy a tripsinthecity@gmail.com e-mail címre. Az archív fotókért köszönet a fortepan-nek!
Eszter