10 érdekesség a legendás Csepel Művekről

2017. augusztus 12. - hetvennyolcastroli

Nincs az az ember, aki ne hallott volna a több mint 120 éves Csepel Művekről. Egy korszak ikonikus gyártelepe volt, ahol sok tízezer ember kereste meg a mindennapi betevőre valót. Viharos évtizedeket, világégéseket élt túl, s bár egykori fénye igencsak megkopott, még ma is a figyelem középpontjába tud kerülni. Összegyűjtöttünk a legendás gyárról tíz olyan érdekességet, amit csak kevesen tudhatnak.

csepelmuvek0.jpg

1. Eredetileg Weiss Manfréd Acél-és Fémművek gyárként működött, nevét alapító tulajdonosáról Weiss Manfrédról kapta. Weiss 1857-ben született Pesten, inaséveit Hamburgban töltötte egy gyarmatáru nagykereskedésben, amelynek néhány évvel később cégvezetője lett. Apja betegsége miatt tért vissza Magyarországra, s miután édesapja elhunyt, átvette testvérével a család üzletét, majd megalapították húskonzerv-gyárukat a Lövölde téren.

2. Bővülő gyárkomplexumuk már nem fért el sem a Lövölde téren, sem pedig a Soroksári úton, így új telephelyet kellett Weiss-éknek keresniük. Választásuk azért esett a Csepel-szigetre, mert rendkívül olcsón tudták megszerezni a területet, amely ugyanakkor kiváló helyen fekszik: a Duna közelsége garantálta a vízi szállítmányozást, ráadásul közel maradtak Budapesthez is.

csepelmuvek3.jpg

3. A háború szelét megérezve és a piaci résre rálelve az 1890-es években már acélban, vasban dolgoztak, így gyárterületükön kohókat, öntödéket és hengerdéket is felhúztak. Hamarosan fő megrendelőjük a hadsereg volt.

4. Az első világháború idején a Weiss Manfréd gyárban legalább harmincezer ember dolgozott ekkor már nagyságrendileg 250 hektáros területen, s elsősorban lőszergyártással foglalkoztak. Egyes információk szerint több tízmillió lőszerrel látták el Lengyelországot.

csepelmuvek1.jpg

5. A Tanácsköztársaság idején köztulajdonba került a gyár. Weiss Manfrédot ez annyira megviselte, hogy öngyilkossági kísérletet hajtott végre, mérget vett be. Annak ellenére, hogy tettét időben észrevették, kórházba szállították és a gyomormosás miatt életben maradt, olyan súlyos szövődmények alakultak ki nála, mely néhány évvel későbbi halálához is vezetett.

6. A két világháború között megkezdődtek az ikonikus kerékpárok és motorkerékpárok gyártási munkái a gyárterületen. A második világháborúban pedig harckocsikat és repülőgépmotorokat is gyártottak. A német megszálláskor az SS vette át a gyár vezetését, melynek tulajdonosa akkor Chorin Ferenc volt. A család 25 évre az SS vagyonkezelésébe adta a gyárat és az ingatlanait 600 ezer dollárért és 250 ezer birodalmi márkáért. A tulajdonos és köre Svájcba és Portugáliába ment. A világégést követően a gyár a szovjet katonai parancsnokság, 1946-ban pedig állami irányítás alá került.

csepelmuvek2.jpg

7. 1950 és 1956 között Rákosi Mátyás Vas és Fémművek néven működött, ezt követően nevezték át Csepel Vas- és Fémművekké.

8. A rendszerváltást követően a gyárat privatizálták, mára a harmincezer főt foglalkoztató területen már csak nagyjából ötezren dolgozhatnak.

9. A Csepel Művek területén 150 óvóhely épült meg 1944-re, vagyis a szövetségesek budapesti bombázásának idejére. Ezek az óvóhelyek elvileg 40 ezer ember befogadására lettek volna alkalmasak, valós biztonságot azonban csak a felüknek tudtak biztosítani.

csepelmuvek4.jpg

10. Az olyan híres kerékpárgyártók, mint a Neuzer vagy a Gepida még ma is a Csepel Művek területén működnek.

Az archív fotókért köszönet a Fortepan-nak.

A bejegyzés trackback címe:

http://tripsinthecity.blog.hu/api/trackback/id/tr2912730164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

hullajelölt88 2017.08.12. 18:14:15

A 8. pont nem pontos. Nem a CSM lett privatizálva, mert az megszűnt. Ugyanis eredetileg ez az egész egyetlen szervezetként működött. A gengszterváltás során önállósodtak az egyes vállalatok, ami fenn tudott maradni, azt privatizálták, de egy jó része úgy ment tönkre, hogy csak sz épület maradt utánuk.
Ami pl. ma Csepel Kerékpár néven működik, ha működik, annak semmi köze a néhai JÁKO-hoz. A Fémmű néhány évvel ezelőttig még haldoklott, ... a többire már nem emlékszem. Ja, volt külön számítástechnikai cég előbb ISZI, a végén SZTV néven, az is kimúlt 90 környékén.

Hortenz 2017.08.12. 22:24:10

@hullajelölt88: Csatlakozva ehhez, hozzáteszem, hogy óriasi vagyont hagytak elveszni. Pl. az egyedi gépgyártás világszinvonalú volt, modernizációval át lehetett volna menteni és folytatható lett volna.
A mai napig parlagon hever egy csomó hasznosítható csarnok, kapacitás, bármilyen ipari tevékenységet újra lehetne kezdeni.

Vén motoros 2017.08.12. 22:56:40

A főbejáratnál lévő (gondolom, rég megszűnt) bankfiók villamos berendezését anno én terveztem. Szép olasz design lámpatestekkel, amiket Budapest első hot-dog árusa (később lámpatest kereskedő) importált és forgalmazott. A kollégám meg a "22 ezres" csarnok csarnokvilágítását nagynyomású nátriumlámpákkal, a régi, 3x58W-os ipari fénycsövek helyett. A nagynyomású nátriumlámpa belsőtéri világításra való alkalmazása akkora újdonság volt, legalábbis Magyarországon, hogy a kollégám még MTESZ kiselőadást is tartott róla. Amúgy az éjszakai munkások nagyon panaszkodtak nekem, hogy a nagy fénytől nem tudnak aludni... (Az ékszakai műszak elég "főnökmentesen" zajlott, a régi, 50-80 luxos megvilágításban simán alukáltak, az új 800-1000 luxnál ez már nem sikerült. Régi szép idők. Elmúltak.

hullajelölt88 2017.08.13. 07:28:14

@Vén motoros: CSM főbejáratnál nem volt bank, csak egy lottózó vagymi...
A Rákóczi úton volt OTP fiók, de az elég messze volt az I-es kaputól...

hullajelölt88 2017.08.13. 07:30:05

@Hortenz: pontosabban eladták a konkurenciának, azok meg lerombolták az egészet... ahogy az ország teljes iparával is tették.

Vén motoros 2017.08.13. 08:28:18

@hullajelölt88: Akkor nem a főbejáratnál, hanem valamelyik másik bejáratnál. Volt, merthogy én terveztem! Ha szembe álltál a bejárattal, jobboldalon, a bejárat épületében. Akkor még eléggé újdonságnak számított a bankautomata, az is volt telepítve. Még röhögtem is magamban, mert olyan olasz design lámpatestekkel terveztem, amelyekből 1 db. egy csepeli munkás fél éves fizetésébe került. A lámpatestekben fémhalogén fényforrás volt, elektronikus előtéttel.

hullajelölt88 2017.08.13. 08:44:55

@Vén motoros: biztos, hogy ez Csepelen volt? :D
Elég sokat jártam ott, de hasonlóra sem emlékszem...
De hátha lesz valaki, aki jobban ismeri.
A főbejáratnál valami klubhelyiség volt a jobboldalon, a II-es kapunál az üzemorvosi rendelő volt balra, jobbra meg asszem, kerékpártároló, a III-as meg a néhai kórház tövében nyílt...
Én így emlékszem.

Vén motoros 2017.08.13. 08:59:08

@hullajelölt88: Nem tudom neked elküldeni a tervrajzokat, mert még nem AutoCAD-del készültek, hanem pauszra, amely már töredezik, és egyébként is egy raktárban várja a jobb sorsát, mert a Kft.-met kollektív kiöregedés miatt (mindenki nyugdíjas lett) tavalyelőtt megszüntettük. Úgyhogy ez nálam nem emlékezet kérdése, hanem a tervrajzoké. De az egész nem ér ennyit. Annyiban igazad van, hogy a bankfiók a Csepel Művek felszámolása előtti kb. 2.-3. évben készült el, és amikor a Csepel Művek szétesett és felszámolták, bezárt, mert a munkanélküliek nem annyira igényelték a banki szolgáltatásokat... Mivel csak 2-3 évig üzemelt, aki nem ott dolgozott, csak odajáró lélek volt, jogos, hogy nem emlékezik rá.

G75 2017.08.13. 09:05:43

A Gepida nem gyárt Csepelen, ott csak a nagykereskedés van.

prakp 2017.08.13. 09:24:09

@Vén motoros: Le a kalappal, komolyan. Nem tudom elmondani, mennyire tisztelem az ilyen szakikat! Manapság a kivitelező kénytelen lerajzolni, amit szerelt, agyrém. 5x2,5 40 amperre, például... Szóval, nagyon sajnálom, hogy nyögdíjas lett. Még egy szög, ennek az országnak a koporsójában.

prakp 2017.08.13. 09:26:05

@Vén motoros: Még annyi, nekem is van még az oroszlányi hőerőműről "pauszom"... :D Szerintem aranyat ér!

hullajelölt88 2017.08.13. 09:53:38

@G75: senki sem gyárt Csepelen. A legtöbb ami van, hogy a kész vázra felrakják a kerekeket, kormányt, nyerget, hajtóművet. De szóljatok, ha elavultak az infóim!

hullajelölt88 2017.08.13. 09:56:10

@Vén motoros: nekem elég lenne, hogy konkrétan melyik épület volt, tervrajz nem szükséges. Tuti, hogy CSM és nem Papírgyár? Úgy rémlik, az utóbbinál volt egy OTP fiók ATM-mel...

Vén motoros 2017.08.13. 10:18:30

@hullajelölt88: Nem a papírgyár, oda is rengeteget terveztünk. A BEJÁRATI épület. Kapu. kétoldalt kőépület. A bejárat vonalában. jobb oldalt volt a bank és a bank bejárata. Amúgy pontosabban nem tudom, 30 éve volt, a Pausz azóta raktárban...

Vén motoros 2017.08.13. 10:27:13

@prakp: A mi utolsó "szocialista naygvállalat"-i munkánk a Salgótarjáni Fűtőerőműben volt. Megrendelőnk a Nickel Frici bácsi volt, egy szakmáját imádó, fanatikus ember, akinek a hálószobájában, az ággyal szemközti falon meg volt ismételve az Erőmű központi hibajelző táblája. Még álmában is látta, mi van az Erőműben. (Közúti kábelépítés során, -
teljesen feketén és szabálytalanul - a kábelfektető munkások kihúztak neki egy 24 erű páncélos jelzőkábelt a lakása és az erőmű között. Jó pár láda sörbe fájt az öregnek.) Az öregnek egyébként érvényes vonatvezetői bárcája volt, szabad idejében gőzmozdonyt vezetett. (Akkor a MÁV-nál még járt gőzmozdonyos vontatmány...) Aztán a munkánk közepén visszamondták a megbízást, mert a Fűtőerőmű szinte "csődbe ment", az Ötvözetgyárban 3 portás vitte az üzemet, mindenkit elbocsátottak (rendszerváltás!), saját szememmel láttam, hogy sokemeletes panelházakban a panel oldalát kiütötték, és jancsikályha csöve volt kidugva a panelen... (Ez is hozzájárulhatott a Fűtőerőmű csődjéhez...) Azóta sem jártam Salgótarjánban, nem tudom, most mennyire vidám ott a helyzet.

hullajelölt88 2017.08.13. 10:39:45

@Vén motoros: én csak valami klubról tudok ott a bejáratnál, abban lett volna? Ott most kulcsmásoló van.

igazi hős 2017.08.13. 12:30:18

@hullajelölt88: Ezt akartam én is írni: ma Magyarországon sehol sincs kerékpárgyártás, Kínával nem lehet árban versenyezni. Kész cuccokat szerelnek össze, illetve van pár helyen nagyon kis szériás egyedi bringaváz készítés (amire a szokásos Shimano, Sram, ... alkatrészeket raknak fel). Úgy tűnik, a Stringbike-nek (mit ad Isten, ők is Csepelen vannak) sem sikerült a kitörés, pedig nagyon szurkoltunk nekik.

djz 2017.08.13. 12:30:43

@hullajelölt88 @Vén motoros: igen, ha szembe állunk a főbejárattal, akkor balra most egy palacsintázó van, a jobb oldalon volt a bankfiók, de már nagyon régen nincs. Az lett utána a kulcsmásoló és zárszaküzlet, de az is megszűnt. Hogy most micsoda, azt nem tudom, pedig hetente legalább egyszer ott megyek be a gyárba. (Ipari Park, haha.)

G75 2017.08.13. 14:11:43

@djz: Régebben valami bringabolt volt, ha jól emlékszem Kross.

József Gombos 2017.08.13. 15:08:29

Érdekesség a CSM-ről. Ez a cikk egy nagy nulla, miért? mert nem CsM. kerékpár és a kapúban bank fiok volt, nem ez a lényeg, hanem itt dolgozott 42 ezer ember nagyon-nagyon sok profi szakember. /Ma mi van, a szar -on kivül?/. Ellopták, széthordták az egész gyárat. Hogy kik? Hát azt én is szeretném konkrétan/ netán, neveket/ , hogy kik voltak. tippem van, de az tutti nem jó. Mennyi gyár dolgozott is önnállóan itt? 10-20?. Én a csőgyárban hoztam le húszévet, azt kilopta el? Az acélmű, ahol a sogorom 35 évet huztott le, Azt ki lopta el? Kivitte el a nagykalapács üzemet tokostól kalapácsostól. és sorolthatnám édesanyám tizenévesen innen Motorkerékpárgyárból ment nyugdíjba, nővéremmel együtt. Ki lopta el? Kihordta Szana szét. Na ez a fontos és érdekes kérdés, nem az bankfiok és a villany lámpa.

tomfree 2017.08.13. 15:15:38

6+: a vilaghaboru alatt kiemelt celpont volt a szovetseges bombazoknak. Egy alkalommal annyira heves bombazasok ertek, hogy az ovohelyen tartozkodok agyrazkodast kaptak akik veletlenul nekidoltek az ovohely falanak.

zsoci 2017.08.13. 18:33:56

Azért kicsit vicces a Gepidát, meg a Neuzert híresnek titulálni. Közepes , csak itthon ismert gyártócskák.

@Hortenz: A szocializmusban, különösen a végén, magyarországon már semmit sem gyártottak világszínvonalon. Elavult, gyenge minőségű termékek gyártása folyt, tömegtermeléssel. A valós igények egész mások voltak, ezért is tüntek el egy pillanat alatt.

hullajelölt88 2017.08.13. 18:59:05

@zsoci: azért ez nem teljesen igaz. Az EG tudtommal elég jó volt, szinte az utolsó percéig. Csak azt is, mind az egész ipart, odaadták a konkurenciának bagóért, azok meg inkább felszámolták az egészet.

Vén motoros 2017.08.14. 21:11:02

@djz: Kösz a megerősítést, már majdnem belém dumálták, hogy az a bank, amit anno odaterveztem, nem is létezett. Most megnyugodtam, hogy még nem ért utol az Alzheimer.

Vén motoros 2017.08.14. 21:23:48

@József Gombos: Mindenkinek az üléspontja határozza meg az álláspontját. Te csak ezért az egy gyárért rinyálsz, de nekem lebontották az egész életművemet. Mi (én) az ún. "szocialista nagyipar" villamos tervezői voltunk. Csak a példákat sorolom: LATEX Szombathelyi Lakástextilgyár. Hol van? Már a csarnoképületnek is hűlt helye van. Kőszegi Posztó. Életem fő műve a Lövőház utcai GANZ VM-be tervezett 3 új és 4 felújított nagyfeszültségű villamos próbaterem. Hol van? A Millenáris van a helyén. Ganz VM. Óbudai Gyárában egy új nagyfeszültségű villamos próbaterem. Hol van? Irodaépület a helyén. Lacimajor, NEVIKI: hatalmas kutatóintézet, csíramentes laborokkal, állatkísérletekre. Hol van? És ezek csak téglák a falban. Ha valaki megkérdezi, mit terveztem életemben, csak szét tudom tárni a kezemet, mert még az ÉPÜLETÉT is rég lebontották mindnek. Te csak a Csepel Műveket siratod, én az egész tervezői életművemet.

pzoli74 2017.08.14. 22:28:18

@hullajelölt88: Igen, a bejárattól jobbra, a régi klubhelyiség (ott néztük gyerekkoromban a "No megállj, csak!" és "Tom és Jerry" rajzfilmeket hagyományos tekercsről) helyén volt később Erste Bank (vagy annak valamelyik elődje, Agro- vagy Mezőbank) fiók.

hullajelölt88 2017.08.15. 06:35:49

@pzoli74: köszi, erről nem tudtam. Ez kb. mikor volt? Csak mert közel tíz éven át voltam CSM dolgozó és nem emlékszem ilyesmire. Használtruha bolt rémlik, mintha lett volna azon a helyen, de egyébként...

Angéla Nárai Róbertné 2017.08.15. 15:46:46

Kedves uraim! Nagyon jók a meglátásotok! Van észrevételem a hozzászólásokhoz: Pl. Az "I-s kapu"-nál, a bejáratnál, befelé menet a kőépületben valóban klub volt. Azt hiszem Műszaki klubnak hívták. Később lett ott bankfiók, Erste bank működtette.
A baloldalon pedig a Lang Kálmán utca sarkán lottózó volt, az után a sarkon pedig Közért működött. A kapun befelé haladva pedig balra az első üzemcsarnok a nagykalapács, mögötte a martin üzemelt. Itt dolgozott folyamatos műszakban a férjem 25 évig. A legjobb acélt itt gyártották az egész országban.
A kapun kijőve pedig baloldalon /a bank oldalán/ pedig ott állt Lenin szobor, minden ünnepen szinte, koszorúzást tartottak. Az utca másik oldalán pedig Bisztró volt, ahol műszak végén betérhettek a munkások egy két 2 "üdítőre". Majd tovább haladva, abc áruház volt, nem tudom ma működik-e?

hullajelölt88 2017.08.15. 16:54:53

@Angéla Nárai Róbertné: a néhai, a maga idejében kifejezetten jó ABC-ből az ország legkoszosabb és legdrágább CBA-ja lett, úgy másfél-két éve még működőött.